Friday, April 2, 2010

bukan tamak

Pada satu hari, Pak Ali pergi ke hutan untuk mencari kayu bakar. Ketika melewati telaga, Pak Ali tergelincir dan kapak buruknya terjatuh dalam telaga itu. Maka datanglah ikan Mas kepada Pak Ali.

Ikan: Kenapa kau pak Ali?

Pak Ali: Kapak ku terjatuh ke dalam telaga.

Ikan itu pun menyelam dan kembali bersama kapak perak.


Ikan: Inikah kapak mu?

Pak Ali: Bukan.

Ikan pun menyelam lagi, dan kembali bersama kapak emas.

Ikan: Inikah kapak mu?

Pak Ali: Bukan, kapak ku buruk saja.

Ikan itu pun menyelam lagi, dan kembali bersama kapak buruk.

Ikan: Inikah kapak mu?

Pak Ali: Ya, itulah kapak buruk ku.

Ikan Mas...da suka sikap Pak Ali yang jujur itu lalu memberikan ketiga-tiga kapak itu kepadanya.


Pada hari yang lain, Pak Ali berjalan di sekitar telaga yang sama bersama isterinya. Kali ini isterinya yang jatuh ke dalam telaga, sedih hati Pak Ali
. Maka datanglah Ikan Mas...da lagi kepada Pak Ali..

Ikan: Kenapa kau bersedih?

Pak Ali: Isteriku jatuh ke dalam telaga.

Ikan itu pun menyelam dan kembali bersama Manohara.

Ikan: Inikah isteri mu?

Sambil menangis Pak Ali menjawab... "ya, itulah isteriku.... "

Ikan pun marah, "Sungguh aku tak sangka, kau yang jujur suatu hari dulu telah menjadi tamak".

Sambil menahan pilu Pak Ali menjawab, "Aku bukan tamak, kalau aku bilang 'bukan' pada Manohara... kau akan bawakan nanti Krisdayanti. ..kalau aku katakan 'bukan' juga, barulah kau bawakan isteriku..bila aku katakan 'ya', kau akan berikan mereka bertiga padaku...". Aku yang miskin ini tak mampu menanggung mereka semua".

Pak Ali teruuss...menangis. ..!!!

No comments: