Wednesday, April 22, 2009

Blue Zone

Dalam Oprah lebih seminggu lalu, Dr. Oz dan seorang peneraju "Blue Zone" meneroka ke banyak tempat mencari rahsia kesihatan dan panjang umur beberapa komuniti. Antaranya termasuklah masyarakat pinggir tanah tinggi di Costa Rica dan penduduk Sardinia di Itali.

Namun yang lebih menarik adalah seorang doktor pakar bedah di Amerika sendiri. Berbanding dengan masyarakat di Costa Rica dan Sardinia yang kelihatan ketara panjang umur mereka dipupuk atas pengaruh pemakanan, doktor berusia akhir 80an tersebut mendedahkan aspek kestabilan emosi sebagai salah satu rahsia kesihatannya.

Meskipun dia belumlah melewati usia 100 tahun seperti komuniti lain, kebolehan beliau mengepalai operasi pembedahan pada usia tersebut tetap satu yang dikagumi. TDM pun, pada usia yang hampir sama sekadar menyibukkan diri dengan menulis blog, atau paling-paling turun padang berkempen untuk PRK.

Doktor tersebut sempat berpesan kepada tetamu Oprah hari tersebut "Accept people as who they are. Dont try to change them".

Aku rasa keikhlasan inilah yang menjadi kunci kepada kepanjangan usia dan kesihatannya. Sesuatu yang sangat sukar untuk aku, apatah lagu dalam zaman serba cantas mencantas hari ini.
Paling-paling pun walaupun mulut senyum suka, dalam hati ada juga mengutuk itu ini. Macam mana nak umur panjang?

2 comments:

ezzati said...

zmn sekarang ni ssh dh nk umur panjang..byk mkn toksid..

but, amazing la doc tu..

pal7 said...

mmm..
zaman sekarang byk sgt masalah nk pk..buat keje x ikhlas..niat x betul..cmane nk umo pnjg?..

*hari2 mtk org lain doa diri sendiri panjang umo la..boleh ka?..