Friday, April 3, 2009

Panas dan Milo Ais


Cuaca sangat panas sekarang. Bila masuk ke dalam kereta terbiar tak sampai sejam lepas sembahyang jumaat, rasa macam dalam oven.

Memang betullah kita kena menyayangi bumi seperti yang ditunjukkan dalam Earth Hour minggu lepas. Tetapi kepanasan yang meluap-luap sekarang ni menunjukkan kita tak mampu sekadar sejam mematikan lampu.

Esok malam selepas Earth Hour TV3 ada menunjukkan satu kecederungan masyarakat Malaysia menggunakan beg plastik dalam banyak urusan jual beli. Satu tindakan yang tak akan menguntungkan bumi walau lama mana pun kita matikan lampu. Dan beg plastik tu bukan satu-satunya ancaman yang kita lakukan.

Tengah hari semalam juga aku ke kantin, sebab perut masih kenyang, aku hanya memesan milo ais. Jarang aku minum milo ais sekarang ni. Nak jaga kesihatan badan, dan kesihatan poket. Selalu waktu pagi aku memilih kopi O, alternatif yang lebih menjimatkan. Kalau makan tengahari, aku minum air kosong, alternatif yang menjaga suara...

Dari jauh aku dapat melihat gadis Indon pembantu kantin membancuh Milo yang aku pesan. Separuh gelas saja. Separuh jadi penuh bila ketul-ketul ais ditambah masuk, melengkapkan nama Milo ais yang aku pesan.

Sebagai mana pantasnya si Ade menyiapkan minuman aku tadi, maka begitu jugak lajunya aku menghabiskan isi gelas tersebut, kecuali aisnya. Petanda cuaca panas sekarang ni benar-benar menjadikan aku semacam unta pulang dari perjalanan 40 hari.

Bila Milo ais tinggal sisa, aisnya masih berketul-ketul besar tinggal dalam gelas. Maka cepat fikiran aku menganalisis, alangkah ruginya ais tersebut yang hanya berfungsi tak sampai dua minit. Apa jadi selepas tu? Tentulah dihumban ke dalam longkang atau sinki menanti hayatnya habis mengalir.

Bersempena dengan keprihatinan kita kepada bumi, maka aku terfikir lagi, berapa banyak tenaga telah dihabiskan untuk membuat ais yang diguna selama dua minit tersebut? Berapa banyak pula bahan bakar dilahap enjin lori yang menghantarnya ke kantin? Berapa banyak pula tenaga dibedal peti sejuk kantin untuk mengelak ais jadi air?
Yang pasti ia bukan sedikit.

Maka aku semalam sudahpun mendatangkan ancaman dan kemudaratan yang tidak sedikit pada bumi, yang tak berbaloi pun dengan menutup lampu selama sejam.

Mujurlah sesekali itu saja aku minum Milo Ais..

4 comments:

a.b geldofg said...

ada stu daerah di tibet..dia tk juga tknologi..duduk dlm gua2,,,jom gi duduk sana hehehehe

azman said...

kejam!

si nakal andi said...

wah!!!! giler lah ko punya penghayatan

aku terkedu (sambil minum ais)

azman said...

andi, ko memang kena banyak minum ais