Sunday, July 26, 2009

Hina



Al Islam keluaran bulan lepas melaporkan usaha penyiasatan wartawan mereka membongkarkan gadis melayu Islam menjadi Kristian dengan wartawan tersebut telah menyelinap masuk ke dalam acara mingguan gereja. Natijahnya, tindakan mereka telah menimbulkan reaksi tidak puas hati pihak berkaitan, dan tak mustahil akan ke mahkamah.

Aku ke perpustakaan baru-baru ini, dan Al Islam belum putus asa. Kali ini dia menyiarkan pengakuan seorang pemuda penuh yakin lagi pasti mengakui dia melihat gadis-gadis melayu bermini telekung ke gereja.

Reaksi aku kali ini bukanlah pada isunya, sebab orang Islam kononnya bertukar agama sudah jadi isu lama, meski pun tak ditangani sebaiknya lagi. Ia sebenarnya sudah jadi macam isu dadah, PTI, rempit, politik wang dan seribu satu macam penyakit masyarakat; yang meluas sebarannya tapi belum ditangani sebaiknya, dan menjadi isu sekali sekala dalam media dan mainan orang politik.

Sebaliknya, reaksi aku kali ini adalah aku sedar, yang Al Islam kini sudah hampir menyerupai Mastika. Baik dalam isu paparannya, malah kaedah pelaporannya. Tak mustahil sedikit masa lagi Al Islam akan mencontohi Mangga pula.

Orang yang terhina dengan penyiasatan wartawan Al Islam tersebut memang berhak untuk berasa sedemikian.

Tapi aku, dan kawan-kawan orang Islam lain dah lama juga terasa terhina dengan penghinaan yang tak putus-putus. Daripada jubin dan selipar, hingga kepada video di internet segala bentuk sudah kita tonton. Cuma belum ada wartawan bukan Islam masuk masjid untuk melakukan bentuk perlakuan serupa.

Dan penghinaan terhadap kita sasarannya berbagai peringkat. Yang di bawah ini adalah untuk anak-anak kita..


No comments: