Monday, October 19, 2009

restoren Cina


Ujung minggu baru lalu aku ke Kasturi. Dah lama tunggu. Sejak habis musim raya, baru kali ni ada peluang. Sebenarnya peluang tu tak datang, salah satunya, tuan kedai pun beraya sampai nak expired.

Masuk kedai, tak ramai orang - 2 saja. Jam 8 baru. Mungkin ramai orang belum bangun tido. Maklumlah hujung minggu.
Aku sudah lama siap sedia skrip nak order roti telur + bawang, untuk order dengan pelayan kedai. Tapi malangnya, dari muka pintu kedai aku dah dapat menengok, division tebar-menebar roti belum beroperasi. Frust. Tambah frust sebab terpaksa sarapan dengan koay teow yang berminyak-minyak.

Habis sarapan aku ke minimarket. On the way, di satu simpang empat, tiga daripada 4 kedai di penjuru simpang adalah kedai makan - kedai makan cina. Tiga-tiga kedai dah ada ramai pengunjung. Mungkin taklah seramai "ramai", tapi yang jelas lebih ramai daripada 2 orang di Kasturi tadi. Peliknya, ada 3 kedai berjiran antara satu sama lain. Tapi masih ada cukup orang untuk mengunjungi kedai-kedai tersebut. Infact, sebenarnya dalam kawasan tersebut, ada beberapa buah lagi kedai makan cina, tapi aku tak perlu melintas semua kedai untuk percaya setiap satunya meriah dengan pelanggan.

Kenapa kedai makan cina senang dapat pelanggan?
Sebab orang cina malas masak dirumah, lebih selesa makan luar?
Atau makanan mereka sangat marveles sedapnya?
Dan yang lebih penting, bagai mana mereka boleh survive dengan keadaan kedai makan lain hanya bertentangan saja?

Sebut pasal persaingan ni, baru semalam ada kawan bercerita, yang seorang pakcik, aku panggil "ustaz", walaupun dia mengusahakan kedai makan; meninggal dunia tahun lepas, menurut cerita kena santau. Puncanya persaingan kedai makan. Lebih sedih, tak sampai setahun, isterinya pula kembali ke Rahmatullah, pun dikhabarkan oleh sebab yang sama. Tinggal lah anak-anaknya, termasuk anak perempuan bongsunya yang masih 5-6 tahun menumpang kasih dengan mak dan bapak saudara.

2 comments:

ezzati said...

sbb kdai cina x byk kot..no choice...

sadisnyee cite yg bwh skali tu..uhuk

si nakal andi said...

cerita ko ni macam tergantung saja
tiba tiba dah ending..

anyway, dah lama tak dengar pasal KASTURI

hahaha...

nak tau berita terkini?

L dah kembali ke kasturi! of course more and more dramas after this! cant wait!!