Thursday, November 19, 2009

Memutih yang hitam


Aku nak tergelak bila mendengar berita radio sekitar jam 5 tadi tentang pasukan memutihkan warga kulit hitam di Malaysia ni. Aku tak berapa jelas nama pasukan tersebut tapi sempatlah mendengar ulasan daripada aktivis masyarakat Lee lam Thye.

Mentang-mentang mereka hitam berkilat, maka kita tubuhkan pasukan pemutih. Mungkin Fair and Lovely boleh jadi penaja.

Belek punya belek, dalam surat khabar harini, Datuk Menteri memberi kita harapan bila kementeriannya akan berkolaborasi dengan Kementerian Pengajian Tinggi dalam melaksanakan misi pembasuhan ni.

Tapi tak lama untuk aku rasa curiga, sebab kalau hal-hal pendatang ni, kita dah lama fail. Beribu pendatang yang dihantar balik, beratus ribu yang masuk.

Orang kulit hitam masuk Malaysia kononnya untuk belajar di IPT yang berlambak-lambak di 1Malaysia ni. Biasalah, bukankah kita pernah bercita nak menjadi pusat pendidikan tinggi termasyur di rantau ini?

Bila ada buat lumba-lumba, kita berhajat nak jadi pusat sukan permotoran.
Bila ada konsert empat lima hari, kita teringin nak jadi pusat industri muzik.
Bila ada buat fesyen show, kita kemaruk nak jadi hub fesyen-fesyen.
Bila ada pameran sejarah Islam, kita declare kita pusat rujukan.

Dan orang-orang negro yang melimpah ruah di negara 1Malaysia ni adalah antara natijah kegilaan negara kita nak menjadi pusat segala pusat. Yang buat hal kebanyakannya masuk sebagai pelajar tapi kemudian dah jadi macam penduduk tetap negara ni.

Yang paling letih adalah memikirkan tak bolehkah pihak berkuasa berbuat sesuatu?
Bukan susah nak kenal, lainlah yang berkuasa tu mengejar mereka masuk ke dalam gelap malam.
Atau pihak berkuasa Malaysia ni nak ada operasi besar-besaran dulu baru boleh bertindak? Kalau operasi kecil-kecil, semua tak mahu?