Saturday, August 1, 2009

magik dan wretling

skang ni malam jumaat ada ranchangan mendedahkan rasia magic di saluran 701. Bila tenagok rancabgan tersebut baru aku sedar tahap kebodohan yang amat tinggi bila terpegun ternganga dengan magic walhal ia hanya penipuan semata.

tapi lama-lama aku sedar semula, jika ia dilihat sebagai suatu bentuk persembahan sama seperti konsert, drama, teater, maka ia bukanlah satu penipuan yang harus kita haramkan terus.

dibandingkan dengan gusti yang merupakan satu lagi bentuk penipuan, maka aku rasa tak lah terlalu bebal rasanya bila menonton magic.

Dalam wrestling, lawan yang dah hampir lunyai buleh tiba-tiba dapat power ajaib untuk jadi kuat, macam incredible hulk. Yang lebih ajaib, seterunya yang tadi gagah perkasa tiba-tiba terus lembek dengan sekali tibai oleh hulk yang baru menjelma.

Paling lucu, entah macam mana buleh pulak ada kerusi bawah gelanggang untuk digunakan membedal lawan. Buleh pulak ada meja kosong di bawah tempat untuk menghumbankan lawan. Dan meja dengan mudah pecah patah riuk.

Yang lebih lucu, ajaib, dan menarik, begitu punya ramai orang menonton, siap dengan sepanduk ala AF datang untuk menonton pertunjukan pembohongan tersebut.


Samalah macam ditanjungaru ini, wrestling jadi pertunjukan wajib di kaca TV setiap kedai mamak. Kalau TV on, konfem wrestling. Kalau tak, TV off.

3 comments:

Azean Azman said...

akupun ada tengok rancangan ni semalam.. macam best kan..

rupanya senang saja tricknya..

Ada yang suruh volunter pilih kad dan humban kad tu ke arah cermin kaca.. rupanya senang saja tricknya.. hidup2 kita tertipu ngehehe..

dulu david blaine ada buat..sampai aku ingatkan david blaine ni setan menyerupai orang..atau ada ginbarannya bleh buat semua ni..

aiseh banyak lak aku membebel..

sorry ah..salam singgah..:)

si nakal andi said...

wrestling?

hahahaha, sebenarnya aku dah anti sama wrestling ni sejak sekolah rendah lagi
aku yg kecik masa tu pun tau tipu
yg aku tak paham, bapak, atuk orang, still ingat wrestling tu betul

siap ustaz aku masa sekolah menengah pun tertipu
ingat wrestling betul betul

aiya ya...

azman said...

una, aku da tak tngk da program tu, bosan lah..dah buleh predict cemana trick tu dibuat esp magic org nak kena potong ngan mesin, pompuan tetiba ilang etc.

yg wrestling tu adi, aku heran donald trump pun da masuk wrestling. Bukan di gelanggang, tp part cakap2 luar glanggang.... giler glamer tul