Saturday, February 21, 2009

menangani krisis kewangan

I scored twice at Nou Camp!




harini semua orang sibuk dengan krisis kewangan dan cara menanganinya.

malam tadi, datuk noh omar mengumumkan KOBERA (nope, xda K dihujung perkataan tu), koperasi untuk membantu marhaen berpendapatan rendah membuka pintu rezeki yang diragut kegawatan. Bila aku mendengar ia akan dibuka di setiap kawasan parlimen seluruh negara, serta merta prasangka dan prejudis dalam hati perut aku membuak-buak. Biasalah, aku pun tipical malaysian..

dua malam lepas, ada seorang makcik, atau mungkin lebih tepat seorang pakar, (sori la, sbb aku tngk berita halfway) mencadangkan kita mencatatkan perbelanjaan setiap hari. Genap sebulan, semak semula perbelanjaan tersebut dan singkirkan perbelanjaan tak perlu.

Menarik juga cadangan makcik tersebut. Tapi sekali lagi skeptikal aku, mampukah kita merajinkan diri membuka catatan perbelanjaan harian?

Untuk orang yang kaya, duit berlebih-lebih, macam saudara yang di tanah arab, ada pakar yang mencadangkan membeli emas (walaupun aku bukanlah macam saudara di tanah arab yang duitnya melimpah-limpah, bagi lah aku peluang untuk mempertimbangkan cadangan ni)

Menjadikan cadangan ini lebih mengujakan bila pakar turut menjelaskan, dalam tempoh beberapa tahun terkebelakang, harga emas meningkat secara konsisten.

maka aku pun berangan-angan ke kedai emas di bandar, membeli emas barang dua tiga urat, simpan hingga dapat pulangan; dan angan-angan aku meleret-leret lagi hingga satu imej terbayang dalam kepala hotak aku - MAMI JARUM!!!!
(Siapa lah yang bertuah nak menjadi mami jarum aku?)

Yang sebetulnya, aku pun sedang membelek kalendar mengira tempoh untuk mula mengetatkan perbelanjaan. Maklumlah, tanggungan akan bertambah besar, sedangkan pendapatan masih di tahap lama. Ada lagi dua bulan sebelum dilancarkan kempen tersebut. Takda bunga api, tarian kebudayan, yang ada cuma keinsafan betapa dunia hanya pinjaman
- sekadar menyedapkan hati sendiri..

2 comments:

si nakal andi said...

mengetatkan perbelanjaan?
kamu sudah sedia slim lah
dan sudah sedia ketat
dinner pun kamu selalu skip
rasanya, kamu tiada masalah dengan kegawatan ekonomi ni..

tapi, aku nak ikut lah saranan kamu
nak catat perbelanjaan aku ni
selalu sangat ter'boros' tanpa niat

zue said...

hidup dgn cara sederhana..makan pakai yg termampu. Kurangkan makan diluar.