Sunday, March 15, 2009

Kalau kita


Kalau kita selalu mengunjungi surau-surau di tempat awam, aku pasti kita akan pernah berpengalaman menghidu bau hapak pada karpet atau setidak-tidaknya, sejadah di surau tersebut.

Pengalaman aku misalnya di KLIA, sejadahnya kebanyakan bau hapak. Yang di LCC pun senasib. Paling ngeri adalah di surau Terminal 1, bukan terminal airport, tapi stesen bas Seremban. Berdiri saja di muka pintunya, MasyaAllah, busuk yg amat. Amat pun tak sebusuk itu.

Pada pandangan aku, bau tu datang dari kebasahan yang dibawa daripada wudhuk lalu meresap ke dalam karpet dan sejadah. Sebab ia tebal, maka lambatlah ia kering lalu membusuk menerobos lobang hidung. Tak percaya, bandingkanlah dengan stokin yang kita sarung. Cuma stokin lebih bernasib baik sebab ia tak setebal mana, dan kerap disenggara berbanding sejadah dan karpet surau.

Teori punca kebusukan ini aku sokong lagi dengan surau di airport Tanjungaru ni. Surau tersebut tak berkapet. Yang ada lantai sejuk. Jadi bau yang mengganggu tersebut tak wujud. Tapi mungkin juga kerana surau tersebut jarang digunakan. Sebab surau tu di aras arrival, departure hall ada surau lain, dan kebanyakan petugas situ mungkin selesa balik rumah menunaikan kewajipan.

Siapa ada idea nak menangkis bau busuk bertapuk di tempat mulia seperti itu?
Jangan letak karpet?
Atau pengunjung bertayamum saja?
Mungkin kita boleh letak alat pengering elektrik yang macam vakum cleaner bunyinya tu, untuk mengeringkan kaki. Kenapa tidak?




Semalam ke pasar peladang dengan keazaman tinggi nak beli honey dew.
Bila sampai depan gerai, tuan punya gerai tu melayan pelanggan lain, dan aku memandang dia beberapa lama, dia macam tak layan.

Jadi aku pun cuba skil yang tak seberapa membelek-belek buah yang ada, cium-cium cuba mengesan baunya. Ada sebiji lalu bawak kepada tuan gerai, tapi belum sempat aku menghulur buah kepada dia, dia cepat membagitau buah tu belum masak. Aiseh..nampaknya ilmu aku belum cukup rupanya.

Aku cuba-cuba tunjuk pandai, kata dah ada bau wanginya masuk ke lubang hidung aku tadi, tapi dia tetap dengan keputusannya kata belum masak - masih keras melainkan untuk dibuat jus.

Aku yang sudah kemalu-maluan buat-buat tanya lagi, takda ke yang masak. Tapi dia bagitau mungkin malam ni baru stok baru sampai.

Sebaik mau melangkah, aku tunjuk pula pada buah lonjong kombinasi kaler hijau muda dan tua sebelahnya. "Yang ni takda yang masak" aku tanya lagi.
"Tu sayur" kata perempuan tadi.
Cepat-cepat aku blah, sebab jurujual sebelah dah gelak besar kat aku...siot!

5 comments:

caturist said...

Cuba cium betul2... bau dari syurga tu!.. hehehe

Pasni sape2 yg rajin tu, bolehlah buat ampaian kat luar dan jemurla apa yg patut. Boleh macam tu?

a.b geldofg said...

islam agama yg indah..dtg utk mperbetulkan sikap buruk...tapi tetap juga bsikap buruk

pal7 said...

kalo nak tau tembikai tuh masak ke x..kene tepok2 buah dia..kalo bunyi dengung2 tuh..masak la buah tuh..kalo bunyi penuh2..macam xde ruang kosong dalam..masih belum masak la tuh..

*saja bg pandangan..hehe..
*kunun2 terer la..

AmirHaddatsa said...

nka buat mcm mna yg tukang jaga surau tu org bangla..owner mall tu plak org cina kapir..surau plak nuuuuu ataaaaasss skali..kena bwk peta kalu nk pegi smbhyang..

azman said...

caturist, kalo tu bau dr syurga, sunyi sepi syurga..

ab, sikap buruk tu kalo masih beleluasa, apakah ia gagal dibetulkan islam

pal, yg aku nk beli tembikai susu, so aku cium2 saja kunun2 carik bau..

amir, bangla pun islam kan?