Tuesday, March 31, 2009

Letak Jawatan


Sebenarnya memang banyak modal kalau nak tulis darihal politik di Malaysia, tetapi lama aku cuba menahannya, hinggalah benteng penahan pecah dalam posting lepas.

Dan kali ni limpahan masih berlaku sebab aku nak menulis lagi kisah politik, sebab tertarik dengan penjelasan Datuk Shahris Samad di tv tadi, yang dia akan menghantar surat letak jawatan Menteri PDN & HEP esok.

Langkah beliau meletak jawatan hanya kerna gagal masuk dalam senarai pemenang AMT sesuatu yang baru aku dengar. Justeru, perasaan pelik, lucu, poyo, curiga, sinis berbaur dalam kepala aku tatkala cuba mentafsir langkah datuk berambut putih ini.

Pelik kerana belum pernah berlaku. Beliau bukan kalah pilihanraya, hanya kalah jawatan dalam parti.

Poyo kerana beliau seakan mahu menunjukkan beliau orang penting, yang dilepas pandang oleh beribu pengundi minggu lepas.

Lucu kerana beliau seakan kanak-kanak kecil menangis merajuk bila permainan idaman tak dibelikan oleh ibu bapanya.

Curiga kerana mungkin beliau dah terasa kedudukan tempat duduk dia dalam gang bas sekolah yang dipandu Najib mungkin diambil orang.

Sinis kerana beliau mungkin menyindir Ali Rustam yang tak reti melepas jawatan selepas bersalah menwangkan politiknya.


Yang mana satu betul, tak tahulah.
Ikut kata dia tadi, dia nak balik JB berkhidmat untuk para pengundinya. Dia ada banyak projek nak buat. Selepas masuk kabinet daripada rehat panjang, mungkin beliau tak dapat imbangi tugas menteri dengan tugas MPnya...


1 comment:

Merg@s_Tua said...

hot in here!

entry yg agak panas sjk kebelakangan ni..hee.