Friday, March 13, 2009

Peristiwa penting malam ni

Malam ni ada peristiwa penting.
Pastikan anda berada di depan kaca TV seawal jam 8 malam.

No, aku tak bercakap hal AF.
Sebab aku dah tak terlalu muda untuk ikuti AF. Ada la tengok sekali, diari AF yang pertama haritu, teruja nak tau siapa pengetuanya. Dan setakat itu saja.

Tapi yang lebih penting malam ini ialah LIVE from ....

OLD TRAFFORD!!


Liverpool tengah high ekoran kejayaan mengatok Real di Anfield awal pagi Rabu waktu Malaysia yang lepas. Walau bagaimana pun, Jim White masih tidak ada keyakinan penuh untuk anak-anak buah Rafa melakukannya sekali lagi, meskipun kedua-dua key player Liverpool akan berada di atas padang malam ni.

As for the home team pulak, dorang pun dalam top form . Kelebihan paling utama, mereka mempunyai seleksi pemain yang besar. Ada ramai yang boleh diturunkan malam ni dan lebih penting, ada ramai yang berkebolehan menjaringkan gol berbanding pasukan merah yang satu lagi.

Pendapat persendirian aku, meskipun Liverpool mengulangi magic nya malam ini, peluang tetap sukar untuk mereka menjejaki kejuaraan. MU masih lagi favourite kerana perbezaan mata antara mereka masih selesa, malah kekal favourite sekali pun Guus Hiddink terus dapat menajamkan kuku Chelsea.


Berbalik pada isu AF di atas, ada aku baca dalam forum berkenaan AF minggu lepas, tajuknya pasal Ratu Kemban. Aku tak ambik pusing pun, tapi bila aku tngk Diari Isnin lepas, baru aku perasan, Ratu Kemban tu merujuk pada pengetua baru musim ni. Aku tak dapat nak menahan gelak. Tambah-tambah bila aku selak-selak forum tu, ada pulak yang buat kelakar, AF kali ni mentransformasi semua peserta nya berkemban sebaik habis musim.

Ada juga logiknya tu, tambahan pulak Ida Nerina pun salah seorang dalam team kali ni.
Dia pun memang lazim dengan kembannya di khalayak ramai.



Surat khabar semalam mendedahkan ada lebih sepuluh ribu calun SPM 2008 dapat A dalam semua mata pelajaran. Aku ternganga. Tak tahu nak bertepuk suka, atau terdiam tertanya-tanya.

Apa, senang sangatkah SPM sekarang ni? Atau semua budak-budak dah semakin pandai?

Bila aku congak-congak, kemana hala mereka selepas SPM ni? Apakah ada tempat yang cukup untuk 10k tu?
Then, kalau ada cukup tempat, bagai mana pula yang hanya 9A? 8A?
Ke mana pula hala tujuan mereka?
Sangat besar cabaran kepada kementerian kali ini.

Bila semakin mudah untuk pelajar dapat semua A, maka barulah aku nampak ada wajarnya pelajar mengambil sehingga 20 mata pelajaran dalam SPM. Hanya dengan cara itu mereka boleh membuktikan mereka ada keluarbiasaan berbanding orang lain.

Zaman betul-betul dah berubah. Dulu, orang yang dapat 6 aggregat dalam SPM tak ramai. Yang berjaya melakukannya sudah tentu lama kembang hidung. Apatah lagi beberapa yang skor A1 dalam semua subjek.

Tetapi kini, skor 1A dalam semua subjek tak sebesar mana lagi glamer dan luarbiasanya Sebab itulah ada yang membuat keputusan nekad mengambil sebanyak mungkin subjek.


Walau bagaimana pun, untuk adik Nik Nur Madihah, aku percaya dia melakukannya bukan untuk glamer. Latar belakangnya, dan selepas aku membaca dan melihat gambar rumahnya di Utusan hari ini, dia memang seorang yang istimewa.

p/s post aku berkait SPM ni tidak ada niat untuk memperkecil sesiapa. Harap maklum.


No comments: