Sunday, March 1, 2009

Jemputan

Benjamin - anak bongsu Sandra.
DOB 31.1.09 - 2 bulan awal dari tarikhnya



4.30 tadi tiba-tiba aku terima sms

"Hi, nak download Video Clips yg terperanjat saya? Taip ON AIMI Hantar ke 37733. Semua pnftran FREE, Syok! Cepat download skrang. Minta hebohkan.
sender : 0133195162


Ini kali ke dua aku terima sms seumpamanya. Yang pertama 22hb lepas

"Jikalau anda boleh tahan nikmat Video Aksi Hebatku, Sila tulis ON GAL dan Htr ke 32338. Lebih 100 Koleksi Video Klip Hebat Menunggu Anda. Pdftran FREE"
sender: 0134412997

Siot betul orang yang hantar sms. Tidakkah diorang tahu aku ni orang baik-baik, tinggi budi pekerti?

Adakah dorang menghantar sms tersebut kepada nombor-nombor secara rawak?
bayangkanlah kalau sms sedemikian rupa diterima oleh budak-budak. Yang hebat tu, sms yang petang tadi siap minta hebahkan, macam sms minta mendoakan penduduk Gaza waktu krisis dulu!

Yang prihatin, sila sms kepada nombor di atas. Err..maksud aku nombor 013 tu, bukan yang lima digit. Kalo nak berhemah, beri kata dua seperti paklah menasihatkan pendemo jalanan. Tapi rasa aku yang lebih sesuai adalah bagi sumpah seranah seperti dalam ceramah politik...


Satu lagi benda yang menimbulkan kemusykilan aku adalah surat yang sampai ke alamat kediaman aku. Bukan sekali, tapi dah banyak kali. Sekarang ni, kalau surat sedemikian sampai, aku dah tak bukak. Yang ajaibnya, dari mana dia dapat alamat? Aku tak pernah guna alamat rumah untuk surat-menyurat. Semua ke tempat kerja. Tapi surat dari Penang tu dapat mengesan kediaman aku.

Isinya sekeping risalah nipis mempromosi khidmat tok guru yang boleh membawa "ong" kepada orang ramai. Bukan tok guru madrasah, atau tok guru sekolah agama, tapi tok guru sami Buddha di sebuah wat di pantai timur.

Sama macam iklan minuman penambah tenaga batin, ada juga pengakuan orang yang pernah menerima bantuan tok guru. Dulu bisnes mereka tak menjadi, hidup susah. Tapi "berkat" bantuan tok guru, nombor ekor mereka beli mengena. Wah..bertambah rezeki. Dan mereka benar bersyukur, sebab sebahagian kemenangan tu disumbang ke wat.
Amal jariah lah konon..

1 comment:

addyaholix said...

aku juga selalu dapat. SMS jangan cakap. tapi kalau nak dikira emel, sampai esok petang aku tak habis cerita.

terima kasih jengah blog aku!