Saturday, March 7, 2009

Perhimpunan/rusuhan

perhimpunan aman layang-layang



Saya mengikuti dengan penuh minat isu PPSMI yang menjadi berita utama beberapa minggu kebelakangan ini.

Seperti dirancang, kemuncaknya adalah penyerahan memorandum kepada YDP Agong, semalam.

Akan tetapi, seperti mana perhimpunan-perhimpunan lain yang pernah diadakan, iaitu yang dianjurkan oleh pihak yang tidak sebulu dengan pemerintah, perhimpunan semalam telah dituruti dengan "rusuhan".

Menurut sesetengah orang, ia bukan rusuhan, tetapi nampak macam rusuhan kerana orang bertempiaran, kacau bilau kerana mengelak gas pemedih mata yang ditembak ke arah mereka.

Dah tentulah, bila 5000 orang (kata utusan malaysia, 100,000 kata media lain) bertempiaran lari, suasana mesti nampak kacau. Lalu lintas menjadi korban terawalnya.

Tak mustahil, hari ini dalam Berita TV, para peniaga akan mengadu, perniagaan mereka terjejas gara-gara rusuhan itu. Kemudian ada pula menempelak, tindakan itu akan membuat pelancong asing takut datang Malaysia. Dan komen ini akan berjela tanpa henti.

Pada hemat saya, kesilapan besar aktiviti semalam, yang dianjurkan gerakan yang dikepalai pencinta bahasa ini adalah, membawa masuk ahli politik dalam perhimpunan semalam.
Bila sudah masuk ahli politik, tak susah untuk meramal apa babak seterusnya dalam hal-hal perhimpunan besar sebegini walau seaman mana pun nawaitu asal perhimpunan tersebut. Saya kira, rakyat Malaysia semuanya maklum.

Ada satu lagi kemusykilan saya iaitu, pernah seorang pegawai tinggi Kementerian mengulas di kaca TV, isu PPSMI ini kini hanya tinggal pihak menteri untuk membuat keputusan. Segala macam persidangan telah dibuat, dibincang, dibahas, dipertimbang - dan kini hanya tunggu masa calon NP UMNO tersebut untuk membuat keputusan. Tapi saya hairan, bila lagi pak menteri itu nak membuat keputusan?
Khuatir, kalau ditunggu lama-lama, keputusan akan jadi busuk dan basi, lalu layak dihumban ke longkang saja.







cukup-cukuplah dengan kontroversi.
Ni ada lawak untuk difikirkan..



Kalau anda fikir anda masih islam...bacalah Kalau anda pikir anda masih islam bacalah...kalau tidak......Allah saja yang tahu...

Message: Tolonglah ambil masa 2 minit untuk membaca ini.... kalau lebih dua minit tu bukan membaca la tu..tapi mengeja.. ;-)

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...

Bayangkan benda ini berlaku pada anda..... Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah...tiba- tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik " "Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu" Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk Pak Iman tu... Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata: "Ok Pak Iman, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Iman mulakan sembahyang Jumaat".... Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah.... Macammana.. adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas. selain terhibur anda fikirlahlah. ..

" Lawak kan , dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 20 yg betul-betul beriman... "

" Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya... kedua lelaki hanya membawa mesin-gun.. dia tak kata pun nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah.. baru kena ugut terus lari lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi..."

"Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja..tu pun bila time sembahyang jumaat.. tunjuk muka kat org kampung.. ada tu lagi dashyat setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya..."

"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dsalam al Quran"

"Lawak kan , berapa ramai yg percaya dunia hanya sementara, akhirat adalah tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar dunia"

"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend atau girlfriend berejam-rejam tapi nak berdoa kepada ALLAh alahai.. tak cukup masa..

1 comment:

ab geldofg said...

demokrasi ada suara.....jgn kata demokrasi kalau suara disekat hukum dikuasai