Sunday, March 29, 2009

Umpama Makan Nasi Orang

Hero

SATU

Mula-mula Pija,
lepas tu Fiq,
kemudian giliran Stacy,
dan kini, tiba Shafie Apdal dan Rosnah Shirlin.

Siapa kata orang Sabah hanya berpeluang menang pertandingan realiti TV saja?


DUA

Diberi, salah; Tak diberi, kalah.

Itu antara kata-kata Datuk Seri Najib yang paling aku ingat dalam ucapan beliau sabtu lalu. Yang lain-lain sudah kelam-kelam dalam ingatan; mungkin satu lagi yang masih agak terang adalah bagaimana dia menjelaskan semua orang-orang kanan yang naik takhta kali ini adalah orang-orang yang dah lama rapat dengan beliau. Pasukan mantap lah kali ni...

Berbalik kepada slogan yang diatas, aku harap ia bukanlah aqidah kekal orang-orang yang berkumpul di Dewan Merdeka minggu lepas. Saya tidak ada kena mengena kalaupun mereka menganutinya, tetapi sebagai orang Melayu Islam, saya percaya saudara-saudari percaya ia salah.


TIGA

Pasukan mantap diuji terus dengan trio PRK minggu depan. Tan Sri Muhyidin sudah dilantik oleh Presiden baru mengepalai kempen BN. Meski pun beban digalas oleh Tan Sri, saya percaya ramai lebih berminat menilainya dari perspektif peranan Presiden. Selepas gagal di dua PRK, ramai tertunggu-tunggu apakah impak bawaan beliau sebaik naik semata anak tangga ke puncak kuasa. Gagal ketika Timbalan Presiden, apakah beliau berjaya selepas memakai jenama "Presiden"?


EMPAT

Che Det dalam blognya mengkritik kemenangan KJ sebagai Ketua Pemuda. Normallah, sebab yang tewas anak beliau. Para 4 hingga 10 dalam blog menghuraikan perasaan sebenar beliau. Tetapi saya agak terperanjat apabila beliau hadir Sabtu lalu di PWTC dan kemudiannya menyatakan kesediaan kembali, malah bekerja sama dengan sasarannya sebelum ini demi untuk kebaikan parti. Mungkin pada masa sama, Che Det nak memberi pendidikan kepada "orang yang dikenali dan diakui umum sebagai perasuah" tersebut.




OK tak kalau aku menjadi penulis blog politik? Boleh lawan Rockybru?

No comments: