Sunday, March 22, 2009

Masa


Lain jam, sama waktu


"Bertangguh itu pencuri masa"

itu pepatah orang lama, dan pasti sudah sangat lama sejak kali pertama kita mendengarnya.
Ia pepatah yang lazim, ibaratnya kalau budak-budak menyelitkannya dalam karangan SPM mereka, ia tidaklah memberi nilai tambah yang BEDEBUMM... kepada karangannya.
(contoh pepatah yang BEDEBUMMM kena rujuk pada karam Singh Walia)

"kerja akan berkembang mengikut masa yang diperuntukkan"

Ini aku tak pasti, kategori pepatah atau tak patah. Besar mungkinnya ia aku jumpa antara baris-baris pesan bijak pandai yang kadang-kadang aku lintasi di mayapada siber. Penjelasannya adalah, meski kerja itu sangat sedikit hatta mampu diselesai dalam masa seminit; kalaulah kita memperuntukkan masa sejam untuk menyudahkanya, nescaya selepas sejam lah kerja itu siap.
Kenapa? Rujuk semula pepatah orang lama di atas.

Sesungguhnya dua ayat di atas sangat tinggi nilai kebenarannya. Aku tak akan pertikai.
Kerana aku telah melakukannya!



Aku : Tolonggggg!!! Kerja masih bertimbun, laptop dah lemas dijerut virus!!!

Aku (lagi): Tiga perkataan untuk meredakannya - Padan Muka Aku!

3 comments:

a.b geldofg said...

btngguh tu.....mhentikan masalegoun

aL-gOjO said...

masa itu emas hehe

azman said...

masalegoun??

bahasa apa tu?